دانستنی های باتری, راهنمای انتخاب باتری

برق اضطراری یو پی اس یا ژنراتور؟ مسئله این است…

یو پی اس یا ژنراتور


یو پی اس یا ژنراتور ، برای تامین برق اضطراری چه گزینه ای بهتر است…

اگر به روزی برگردیم که الکتریسیته کشف شد، برایمان باور پذیر نیست که این پدیده روزی تمام زندگی ما را در بر بگیرد. امروزه انرژی الکتریکی و برق به بخش غیر قابل حذف از زندگی انسان تبدیل شده است.

بسیاری از کارهای روزمره تا خدماتی که در طول روز به آن احتیاج داریم به کمک برق سرعت گرفته و پیش می رود. در برخی مکان ها و تجهیزات وابسته به آن، قطع برق خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، مانند مراکز درمانی، مراکز دیتا سنتر، بانک ها و …

به همین دلیل مهندسان برق چاره ای اندیشیدند و سیستم های برق اضطراری پا به عرصه صنعت و تأسیسات برقی گذاشتند. این تجهیزات طراحی شدند تا هنگامی که دسترسی به برق شهر ممکن نیست یا به صورت موقت با قطعی برق مواجه هستیم، روشن بمانیم!

یو پی اس یا ژنراتور : دو گزینه اصلی برای تامین برق اضطراری، یو پی‌ اس و ژنراتور هستند . هر کدام از این دستگاه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، که نیاز به بررسی دارد.

یو پی اس یا ژنراتور

یو پی‌ اس (UPS)

یو پی‌ اس (Uninterruptible Power Supply) یک دستگاه الکترونیکی است که برق اضطراری را در زمان قطعی برق شهری تامین می‌کند. یو پی‌ اس از یک باتری برای ذخیره برق استفاده می کند. زمانی که برق شهری قطع می شود، یو پی‌ اس به طور خودکار برق باتری را به دستگاه های متصل شده تامین می کند.

مزایا یو پی‌ اس:

  • زمان راه اندازی سریع: یو پی‌ اس (UPS) می تواند در کسری از ثانیه برق باتری را به دستگاه های متصل شده تامین کند. این ویژگی برای دستگاه های حساس مانند کامپیوتر ها و تجهیزات پزشکی بسیار مهم است.

  • نویز کم: دستگاه یو پی‌ اس نویز کمی تولید می کند، بنابراین برای استفاده در محیط‌ های حساس مناسب است.

  • قیمت مناسب: یو پی‌ اس‌ ها نسبت به ژنراتور ها قیمت کمتری دارند و اقتصادی تر هستند.

معایب یو پی‌ اس (UPS):

  • زمان برق دهی محدود: مدت زمان برق دهی یو پی‌ اس به ظرفیت باتری آن بستگی دارد. معمولا یو پی‌ اس ها می توانند برق را برای مدت چند دقیقه تا چند ساعت تامین کنند.

یو پی اس یا ژنراتور

انتخاب ژنراتور برای سیستم برق اضطراری

ژنراتور، یک دستگاه مکانیکی-الکتریکی است که برق اضطراری را از سوخت های فسیلی مانند گازوئیل، بنزین یا گاز تولید می کند. ژنراتور ها می توانند برق را برای مدت طولانی تامین کنند، بنابراین برای کاربر هایی که نیاز به برق اضطراری طولانی مدت دارند مناسب هستند.

مزایا ژنراتور:

  • زمان برق‌دهی نامحدود: ژنراتور ها می توانند برق را تا زمانی که سوخت داشته باشند تامین کنند.

معایب ژنراتور:

  • زمان راه‌اندازی کند: ژنراتور ها برای راه‌اندازی نیاز به زمان دارند. این زمان معمولا چند دقیقه است، بنابراین برای دستگاه های حساس مناسب نیست.

  • قیمت بالا: ژنراتور ها نسبت به یو پی‌ اس‌ ها قیمت بالاتری دارند.

انتخاب یو پی اس یا ژنراتور

  • انتخاب یو پی‌ اس یا ژنراتور به عوامل مختلفی مانند مدت زمان برق‌دهی مورد نیاز، حساسیت دستگاه های متصل شده و بودجه شما بستگی دارد.
  • برای کاربرد هایی که نیاز به برق اضطراری کوتاه‌ مدت برای دستگاه های حساس دارند، یو پی‌ اس گزینه مناسبی است.
  • برای کاربردهایی که نیاز به برق اضطراری طولانی‌ مدت دارند، ژنراتور گزینه مناسب تری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *